Lehet már megérintett a jóga “szele”, kacérkodtál vele, hogy ki kellene próbálni,

Lehet el is indultál, és különböző tapasztalatokat szereztél vele,

Lehet abbahagytad, mert nem azt kaptad amire számítottál,

és még sok változatot írhatok, hogy milyen hozzáállásod lehet a jógához.

Indiában, teljesen más az élet, a szokás, mint Európában. Ők már az anyatejjel szívnak magukba egy teljesen más hozzáállást az élethez, a testfelépítésük is más. Itt Európában, ahogy a gyermek bekerül az óvodába, iskolába, már a „padba” kényszerítéssel elkezdődik a helytelen testtartás kialakulása, az ergonómiailag nem megfelelő padok, székek, asztalok hatására, már 20 éves korunkra kialakulhat a gerincsérv, csak lehet nem biztos, hogy megmutatja magát.

Ha elmennénk MRI-re, nagy valószínűséggel olyan képet mutatna a gerincünkről, amire az orvos azt mondaná, műteni kell. Ezért ez legyen a legeslegeslegutolsó, hogy ilyenre elmenjen valaki. Életmód váltással, gondolkodás váltással, hozzáállás módosításával sokat tehetünk magunkért, és akár a műtétet is elkerülhetjük.

Teljesen nyílvánvaló, hogy napjainkban a jógának, itt Európában nem ugyan az a szerepe, mint ami keleten volt az ősi időkben. Az általános tudati elsötétedés következtében teljesen más a kiindulópont, aminek következtében a jóga célja is más szintre kerül.

Mivel a jóga a szellemi hierarchia tudománya is, ezért a jógázás elkezdésekor érdemes tisztában lenni, hogy honnan és hová szeretnénk eljutni a gyakorlással.

Fontos tudatosítanunk magunkban, milyen kondíciók és adottságok hátráltatják a tudati megszabadulás folyamatát. Mindezt azért is tisztán kell látni, mert minél jobban látja az ember a kötöttségeit és meghatározottságait, annál erősebb indíttatás ébredhet fel benne a megszabadulás irányába, és annál eltökéltebb lehet a gyakorlatok végzése közben.

 

Az emberek különböző okoknál fogva kezdenek el jógázni:

  • Vannak akik testi – sokszor gyógyíthatatlannak hitt- betegségekben szenvednek és szeretnének egészségesek lenni
  • szeretne a pokoli szenvedéseitől szabadulni, elege van, nem bírja tovább élete különböző megpróbáltatásait,
  • vannak akik testileg egészségesek, de lelki-tudati szinten szenvednek, legtöbbször saját érzelmi vagy gondolati rendezetlenségeik miatt, és szeretnének kiegyensúlyozott életet élni
  • valakik az emberi élet értelmét keresik, szellemi keresők, akik szeretnék megtalálni a születések körforgásából kivezető utat
  • mások olyan „harcosok”, akik már eleve tudják, hogy magukat kell legyőzniük, és ezért testi és lelki-tudati szinten egyaránt szeretnék birtokolni saját maguk felett az uralmat
  • valakik úgy születnek, hogy birtokukban van a jóga tudása, és már születésüktől vonzódnak a jóga szellemiségéhez, hamar képesek visszaemlékezni és feleleveníteni magas jóga szinteket

A jóga képes minden szinten segítségére lenni az őrlődő embernek. Mondhatnánk, a jóga képes az ember minden problémájára választ és megoldást adni. Nem a világ problémáira, mert azokat „problémás emberek” hozzák létre. A nyugati világban a problémák rendkívül megszaporodtak, s ezek nagy része civilizációs probléma;

  • a felgyorsultság
  • a kapkodás
  • a nyugtalanság
  • a rohanás
  • a belső önismereti technikák háttérbe szorulása és elfelejtése
  • önmagunk szellemi, lelki-tudati és élettani folyamatainak a nem ismerése

 

A jóga megtanít arra

  • hogyan teremtsünk kapcsolatot belső énünkkel,
  • intuíciós képességeinket fejlesztve hogyan váljunk önmagunk mesterévé

 

A modern ember minden szinten kiadja kezéből sorsa irányítását

  • az egészségéről gondoskodik az orvos,
  • a lelkéről a pap,
  • tudatáról a szórakoztatóipar,
  • gyermeke neveléséről az állam,
  • az államról a politikusok.

Ugyanakkor „kívül” nincs mit és miért elítélni, mert minden olyan amilyennek lennie kell. Nincs gonosz, aki a világot rosszá teszi, hanem ez a tudatlanság, a tudatos létezés hiánya. A jóga szerint ugyanis a bennünket körülvevő világ csupán a belső énünk tükröződése.

Ha az ember tudatos, rendbe jön a világ. Ha valaki nem ismeri teste működését, a benne lezajló élettani folyamatokat, ha nem tudja tudatosan irányítani ezeket, akkor a tudattalan folyamatok szükségszerűen vezetnek a testi egészség megbomlásához, betegséghez, szenvedéshez.

Ha nagyon leegyszerűsítve akarjuk a jóga lényegét megfogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy az nem más, mint az emberben végbemenő folyamatok tudatos megismerése, irányítása és vezetése, mind a három –testi, lelki-tudati és szellemi – szinten.

Tény, hogy a nyugati ember elszokott a belső folyamatok figyelésétől, mondhatnánk sokkal extrovertáltabb, kifelé fordulóbb, mint a keleti. Ugyanakkor különböző lélektani elméleteket hozott létre és egy külön szakma alakult ki a lélek megismerésére, a pszichológia, ez azonban teljesen más céllal és módszerekkel működik, mint a jóga…

A jógázni akaró nyugati ember már több évszázada eltávolodott az ősi és szakrális életmódtól és életvitele egy meghatározhatatlan mederben, külső okok és indíttatások sokasága által vezérelve zajlik, sokszor tisztátalan levegőjű zajos város kellős közepén, zaklatott körülmények között. Nos, ilyen feltételek mellett mi lehet a feladata? Erre különböző fokozatokat jelölhetünk meg. Ezek a fokozatok közösek abban, hogy mindegyiken a középút és az egyensúly megtartása a cél, magasabb szinten pedig a folyamatok kontrollálása és fokozatos visszafogása, azaz „igázása” – szó szerint ezt jelenti a szanszkrit jóga szó – folyik.

„A boldogok középúton járnak.” –Latin közmondás

Indiában a jóga különböző irányzatait a következő „ösvényekre „ osztották, bár eredetileg a védikus tudás és a jóga tudománya egy szerves egységet alkotott:

  • lemondés és hit által gyakorolt jóga: prapatti-jóga
  • istentisztelet és –imádat: bhakti-jóga
  • élettani és testi folyamatok erőinek egyesítése: hatha-jóga
  • megismerés általi jóga: dzsnyána jóga
  • cselekvés jógája:karma-jóga
  • kimondott hangk és rezgések általi jóga: mantra-jóga
  • a feloldás és teremtés jógája:laja-krija jóga
  • királyi jóga: rádzsa-jóga és a tantrikus jóga

Ezek ismeretében egész másmilyen módon indulhatsz neki megtalálni a neked megfelelő jógát. Érdemes akár többfélét kipróbálni, többféle tanárt megismerni, és engedd meg magadnak, adj időt, hogy lelked jelezni tudja melyik módszer, melyik tanár való éppen akkor neked.

Jó utat kívánok!